4. évad kritika
A Sorozatwiki összefoglalta véleményét a 4. évad 10 epizódjáról. A kritika mellett egy-két elpöccintés is olvasható az 5. évadról, amely jövő tavaszal startol. Egyébként szívesen látnánk a ti évadértékelőtöket is. :)
"Westerosban senki nem menekül. Ebben az évadban a halál uralta a Trónok harca történéseit, mert egy csomó jól ismert karaktertől el kellett búcsúznunk. Volt köztük olyan, akit jobban sajnáltunk, volt, akit kevésbé. Egy biztos azonban, hogy mindenki a saját hibájából dobta fel a bakancsot. Bizony, ebben a sorozatban így van ez az első évadtól kezdve. Ned Stark lehetett bármilyen nemes, mégis elég sok hibát követett el azelőtt, hogy lecsapták volna a fejét. A Trónok harcában pedig mindenkinek meg kell fizetnie a hibáinak az árát. Legyen szó zsarnok királyról, beképzelt hercegről, dögös északiról, vagy éppen érinthetetlennek hitt tanácsadóról. Mindemellett szépen csordogált a sok történetszál egymás mellett, így egészen átrendeződött a sakktábla a történetben. Van, aki bizony mattot is kapott.
Míg A Gyűrűk Urában és a mostanában játszott Hobbit filmekben hatalmas csaták, gigantikus történetmesélés uralkodik, addig a Trónok harcáról mindenki tudja, hogy az igazi harc a tárgyalótermekben folyik. Szofisztikált környezetben. A hatalmas bárdok helyére méreg, cselszövés, rosszindulat lép. A végeredmény azonban igencsak halálos tud lenni, még így is. Meglepetésre azonban az HBO legnézettebb sorozata – össznézettségben 18,6 millióan követik a szériát, ezzel még a Maffiózókat is megelőzi a műsor – ebben az évadban olyan területre merészkedett, ahova legutoljára csak a második etapban tette a lábát. Bemutatott egy komplex, nagyívű harcot. Míg két évvel ezelőtt hajós ostromot láthattunk, most Havas Jonék a Falat védelmezték mamutoktól, óriásoktól és válogatott rémségektől. Minden idők legdrágább Trónok harca epizódján vagyunk túl, amely ismét csupán egy helyszínen játszódott. Mégsem ezt a felvonást emlegeti majd mindenki.
Hanem ismét egy esküvőt. George R. R. Martin vállalta magára a Purple Wedding megírását, és a végeredmény olyan is lett. Királyvárban Joffrey és Maergery nászára készült az udvar, a vége azonban tragédia lett. Mármint a Lannisterek szempontjából, mindenki más örülhetett. Ez a rész sorsfordító lett sokak számára. Sansa menekült, Tyrion börtönbe került, és végül is a szőke Baratheon halála olyan láncreakciót indított el, amely sokakra volt hatással. Még a frissen bemutatkozott Vörös Viperára, alias Oberyn Martellre is.
Ez volt az az évad, amelyben a legjobb alakításokat láthattuk eddig. Nem fogjuk mostanában elfelejteni a Peter Dinklage által briliánsan eljátszott védőbeszédet, az előbb említett Vipera és a Hegy nagyon várt és brutálisan sikeredett összecsapását, és Joffrey halálsikolyát sem. A színészek kitettek magukért, ám sokaktól búcsúznunk kellett. A teljesség igénye nélkül felsorolva meghalt idén a király, Ygritte, Tywin, azaz olyan karakterek, akik a kezdetektől szinte jelen voltak a sztoriban. A közönség pedig megilletődött, megdöbbent, velük együtt sikoltott fel helyenként a döbbenettől. Mert itt bizony olyan jól megírják a sorozat készítői a fordulatokat, a karaktereket, hogy néha számítani sem lehet a hamarosan bekövetkező elhalálozásra. De aztán függetlenül attól, hogy jó vagy rossz ember leheli ki a lelkét, mindenki sajnálkozik. Hisz a Joffrey-t játszó Jack Gleeson nélkül is kevesebb lesz a sztori, Pedro Pascal is hiányozni fog, a Trónok harca szépsége és legnagyobb erénye azonban az, hogy könnyen pótolják a karizmatikus egyéneket. Sikerült ez 4 évadon keresztül a készítőknek, biztosak vagyunk benne, hogy ezután is menni fog nekik..."
2014.06.25. 10:43, senussya |
04 x 07 Kritika
Sziasztok! Úgy döntöttem itt az ideje, hogy még időben elevenítsük fel a hetedik rész történéseit a mai várva várt nyolcadik rész előtt. Ha elfelejtettétek volna, hogy mi is történt, akkor itt a lehetőség, hogy felelevenítsük, de ha csak hozzászólnátok, tegyétek meg bátran!
Kezdeti jelenetként Jaime és Tyrion párbeszéde zajlik. Jaime ahelyett, hogy megdicsérte volna öccsét, hogy milyen briliáns beszédet tartott, azt ecsetelte, hogy mekkora balga, hogy volt képe ezt elkövetni. Na jó, egy idő után, azért elismeri, hogy csodás szónoklat volt. Tyrion biztos volt benne, hogy bátyja küzd majd érte, de mint kiderült, sajnos félkezű szívtiprónk még mindig nincs olyan állapotban, hogy bárkit le tudjon győzni. B tervként pedig ott van Bronn, aki egyszer már kiállt a törpénkért és sikerrel járt.
Cersei eközben megkeresi Királyvár legerősebbjét, aki nem más, mint a Hegy. A Hegy nagyképűen elvállalja a mészáros szerepét, hiszen kizárt, hogy bárki is akár egy sebet is ejthetne rajta. Egyébként már ennél a résznél nyílvánvaló volt számomra, hogy nem Bronn fog kiállni Tyrionért, hanem Oberyn.
Más vizekre evezünk, a Clegan-fivérek fiatalabb tagjához és vadóc utazótársához, Aryához. Útközben találkoznak egy haldokló öregemberrel, akivel arról tanakodnak, hogy miért nem végzett még magával. Arya meglepő módon elárulja igazi nevét, mert az öreg már úgyse fog beszélni, hiszen egy kis szenvedés után úgyis meghal. Persze Véreb nem bízza a véletlenre, egyből végez vele – ráadásul megkapjuk a napi Véreb tanítást: hol van a szív, hova is kell szúrni? De ekkor a semmiből egy zombi féleség ugrik a két méteres férfire, aki egy laza kézmozdulattal eltöri annak a nyakát. Hátrafordulva egy ismerősre bukkannak, akinek a nevét nem tudjuk, de azt igen, hogy nem éppen kívánatosan akart elbánni Aryával, ezért a lány a napi Véreb tanítás házifeladatként feladott gyakorlása szerinti módszerrel végez vele.
Pár jelenettel később újra hozzájuk értünk, ahol Véreb elmesélte hogy miért is fél a tűztől, majd megengedte a lánynak, hogy azért leápolja - na nem úgy, ti kis huncutok!
04x06 Kritika
Sziasztok!
Tudom, hogy az ötödik részhez nem készült még el a kritika, de folyamatban van és az oldalsó GotHun Rovatok modulba megtalálhatjátok később, azonban most inkább egy frissebb élményről írnék, ami valószínűleg jelenleg titeket is jobban foglalkoztat: ez pedig a hatodik rész.
Az előzetes bejátszóba sok mindent fel kellett elevenítenünk, hogy a hatodik rész teljesen világos legyen számunkra.
Az első jelenetben Stannis Baratheon érkezik Bravosba, ahol ha jól tudom még nem igen jártunk, egyelőre csak említettük. Pénz kell nekik, mi más? Végre megismerhetjük a vasbank említett fejeseit, akik először vonakodtak attól, hogy támogassák a trónbitorlót, de Ser Davos csodálatos beszéde után úgy tűnik, hogy mégis betört a derekuk. (Kedvenc képem Bravosról)
Már a 4. évad elkezdése óta vártam a Theon Greyjoy-megszöktető akciót, mert nagyon kíváncsi voltam, hogy vajon hogyan kivitelezik majd. Theon testvére egy nagyszerű beszédet mondott, amivel még engem is sikerült meggyőznie és lélekben én is velük harcoltam Theon vagy inkább Bűzös kiszabadításáért. Mindannyian láttuk mi történt, ezt nem kívánom részletezni. Theon nővére végül kimondta azt, amit ki kellett mondania: Theon halott.
Ez a kijelentés most tudatosult egyébkén fogvatartója, Ramsay agyában is, aminek örömére egyből megfürdette farkatlan foglyát. A romantikus rész egy megbízással zárult: Bűzösnek el kell játszania, hogy ő a halott Theon Greyjoy. Folytatásért kattints a bővebbenre!
Kritikák a sok nemi erőszak miatt
A Trónok harca könyvek írója, George R. R. Martin a New York Timesnak válaszolt azokra a negatív kritikákra, amelyek a sorozatban sűrűn előforduló - néha brutális és túl sokat sejtető - szexuális erőszakot kérték rajta számon.
A nemi erőszak a Trónok harca világában: a regényekben és a tévésorozatban is megszokott és szinte elfogadott dolog, ami a kritikusok egy rétege szerint nem tesz jót az erőszak - mint jelenség - társadalmi megítélésének sem, hiszen kellőképp leegyszerűsíti és ezáltal mintegy szentesíti azt.
A New York Times egyik bloggere, David Itzkoff e-mailben kérdezte erről George R. R. Martint, aki viszont úgy vélte, a Trónok harcá-ban igenis szükség van ezekre a jelenetekre.
„Egy művésznek kötelessége, hogy az igazat mondja. A regényeim ugyan a fantasy műfajába tartoznak, de történelmi események ihlették, részben azokon is alapulnak. A megerőszakolás, a szexuális erőszak minden háborúnak a része, amelyet valaha vívtak, legyen szó az ősi sumér időkről vagy napjainkról” – magyarázta az író, majd hozzátette. - Kihagyni ezt a réteget egy, a háborúra és a hatalomra összpontosító elbeszélésből, alapvetően hamis és hiteltelen lett volna, ami aláásta volna a könyv egyik témáját, miszerint az emberi történelem igazi borzalmai nem az orkoktól vagy a sötét lordoktól származnak, hanem tőlünk. Mi vagyunk az szörnyek. És a hősök is. Mindnyájunkban van hajlam a jóra és a gonoszra is”
A New York Times szerzője itt azt is megjegyezte, hogy a kritikusok szerint a könyvekben a nemi erőszak egy idő után elveszti sokkoló hatását, és izgatóvá válik, ami azonban Martin szerint többet elárul a kritikusokról, mint a könyvekről.
„Talán csak ők találnak bizonyos jeleneteket izgatónak. Úgy vélem, a legtöbb olvasóm érti a szándékot” – mondta Martin.
Ezután írói módszeréről is vallott, miszerint mindig is jobban szerette megmutatni a dolgokat, mint beszélni azokról, inkább az események közepébe helyezte az olvasót, mintsem összegezze számára a helyzetet:
„Nem akarok távolságot tartani, azt akarom, hogy ott legyél. Amikor éppen egy szexjelenetnél vagy ott, talán kényelmetlenül érzed magad, egy nemi erőszakot bemutató képsornál meg különösen. De ennek így kell lennie. Bizonyos jelenetek szándékosan kényelmetlenek, zavarók, nehezen olvashatók.”
Arra a kérdésre, hogy ez a képi megjelenítésnél mennyire lehet még zavaróbb, Martin már áthárította a felelősséget a sorozat alkotóira, mondván, azok művészi választásain múlik, hogy kihozzák a legjobbat az alapanyagból.
Forrás: origo.hu
4x04 Kritika
Sziasztok!
Bár úgy terveztem, hogy érettségi előtt semmiképpen se írom meg ezt a kritikát, de mégis úgy érzem, hogy nem hagyhatlak titeket olvasmány nélkül. Legalább ez is elősegíti a fogalmazási készségemet, ami holnap vár rám. De nézzétek el nekem, hogyha baromságokat és értelmetlen mondatokat írok egymás mögé, mert nagyon össze-vissza vagyok zavarodva.
A kritika megkezdése előtt, pedig szeretnék sok sikert kívánni minden érettségizőnek a következő időszakra!
(Talán nem leszek olyan részletes, mint máskor, de sajnos most nincs előttem a rész és az emlékeimre törekedve írom meg a rész kritikáját)
Daenerys újabb híveket gyűjt maga köré és mint mondotta is ő „az igazságtalanságra igazsággal válaszol.” És ezért is döntött úgy, hogy a befogott rabszolgatartókat hasonló módon végzi ki, mint ők tették ezt a gyerekekkel.
Jaime még mindig leckéket vesz Bronntól, aki a helyes döntésre inti a félkezű szívtiprónkat: menjen és látogassa már meg a szerencsétlen kisöccsét. Tyrion belátásra bírja bátyját, miszerint a nővérük egy megátalkodott némber, az apjával együtt, hiszen mindketten arra várnak, hogy végre kicsinálják őt. Azt hiszem Jaime teljes mértékben megtért, nemcsak azért, mert esze ágában sincs teljesíteni szerelme kívánságát, hanem azért is, mert míg Cersei arra kérte, hogy csinálja ki Sansát, addig ő pont az ellenkezőjét tette, megvédeni kívánja. Nem mást küld védelmére, mint Brienne-t, aki esküt tett Caetlyn Starknak, hogy visszahozza lányait. De ha már nincsenek Stark-szülők, akkor elég, ha megvédi őket/őt. A küldetés mellé kap még egy kardot, mégpedig a 4x01 részben lévő valyriai acélból készültet (a rész címe is innen származik, hiszen a kardot Hűségnek nevezik el). Új felszerelést és egy apródot (Prodrick) is kap ajándékba. Folytatás a bővebbenre kattintva.
|